Heidelberg Center for the Environment (HCE)
Office
hce@iup.uni-heidelberg.de

HCE Team

Heidelberg Bridge Winter 2014/2015

Topics and dates winter 2014/2015

27 October 2014, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Environmental cofactors of dengue risk – the role of medical geography
Lecture and discussion with Dr. Janey Messina (Department of Zoology, University of Oxford)

03 November 2014, 4:00 p.m.
Astrobiologie - Interdisziplinäre Perspektiven auf Kosmos, Umwelt und Leben
Lecture and discussion with Dr. Georg Lars Hildenbrand und Prof. Dr. Michael Hausmann (Kirchhoff Institute for Physics, Universität Heidelberg)

10 November 2014, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Ökologische Utopie und agrarwissenschaftlicher Pluralismus: Ethnologische Perspektiven auf eine alternative Landwirtschaftsbewegung in Südindien
Lecture and discussion with Dr. Daniel Münster (Cluster of Excellence Asia and Europe in a Global Context, Universität Heidelberg)

17 November 2014, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Satellitenfernerkundung und Klimaforschung - passt das zusammen?
Lecture and discussion with Dr. Stefan Wunderle (Oeschger Centre for Climate Change Research, University of Bern)

24 November 2014, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Forschung zu Umwelt und Regionalentwicklung in Südsibirien: Erfahrungen aus einem interdisziplinären Projekt
Lecture and discussion with Prof. Dr. Sebastian Lentz (Director of the Leibniz Institute for Regional Geography and professor for regional geography at the University of Leipzig)

01 December 2014, 4:00 p.m.
Wie uns DNA-Marker helfen, die Vergangenheit zu erschließen
Lecture and discussion with Dr. Dieter Thomas Tietze (Institute of Pharmacy and Molecular Biotechnology, Universität Heidelberg)

08 December 2014, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Evolutionsbiologische Grundlagenforschung und der Schutz biologischer Vielfalt: Wunsch und Realität
Lecture and discussion with Prof. Dr. Marcus Koch (Centre for Organismal Studies COS, Universität Heidelberg)

15 December 2014, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Wie lässt sich Biodiversität im Raum erfassen? - Geographische Ansätze auf unterschiedlichen Skalenebenen
Lecture and discussion with Prof. Dr. Alexander Siegmund (Department of Geography, University of Education Heidelberg and Institute of Geography, Universität Heidelberg)

12 January 2015, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
The past as window into the future? What isotopes tell about our changing planet
Lecture and discussion with Dr. Tobias Kluge (Heidelberg Graduate School of Fundamental Physics and Institute of Environmental Physics, Universität Heidelberg)

19 January 2015, 4:00 p.m.
New University, Lecture Hall 01
Neue Erkenntnisse zur Methanbildung in der Umwelt: von Pflanzen über den Menschen bis hin zum Mars
Lecture and discussion with Dr. Frank Keppler (Institut of Earth Sciences, Universität Heidelberg)

26 January 2015, 4:00 p.m.
Nachhaltigkeitsüberlegungen zum Wasser-Energie-Nexus
Lecture and discussion with Dr. Helmut Lehn (Institute for Technology Assessment and Systems Analysis ITAS, Karlsruhe Institute of Technology KIT)

Responsible: Email
Latest Revision: 2015-03-05